Träna på att vila

Den Långa Vägen Tillbaka – del 12: 

Ont i ryggen, lite snuva och så vintersäsongens sämsta väglag hittills – det borde vara tre bra anledningar till att hålla sig inomhus några dagar och med lite tur försvinner alla tre samtidigt och det vore ju lysande jämfört med om de kommer efter varandra medan man ser träningsveckorna försvinna upp i det grå.

Det dåliga väglaget lär ju försvinna om några dagar, snuvan likaså och det känns som att förkylningen kommer att stanna där för jag har varken halsont eller hosta. Det jag oroar mig mest för är förstås ryggen, speciellt som jag inte vet om det kom av löpningen eller städningen eller om det rent av har med förkylningen att göra. Det är inte som i våras, då jag också hade ont, för då högg det verkligen till i ryggen – först när jag sprang och sedan när jag klippte gräset.

Alltså borde jag lyda min grannes råd och sluta städa och klippa gräset 🙂

Samtidigt tror jag att det är nyttigt och att kroppen mår bra av några dagars extra vila. Det är lätt att göra upp träningsprogram som gapar efter för mycket, desto svårare att planera in återhämtningen. I mitt fall spelar det kanske inte så stor roll om jag springer 13 eller 14 gånger på en månad – bättre då att stryka ett av passen och se till att få ett par dagars extra vila. Speciellt så här års…

RunTobyRun!

En reaktion på “Träna på att vila

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 × tre =