Träna på motgångar

Den Långa Vägen Tillbaka – del 13:

Snuvan försvann på ett par dagar, ryggontet likaså och det halkiga väglaget och förra veckan fick till några pass som kändes OK, däribland ett riktigt snabbt på 5.8 km och ett bra distanspass på 14.5.

Men med sjuklingar i huset och basillusker studsande omkring mig var det förstås en tidsfråga innan jag också skulle bli måltavla. Jag tog det lugnt i tisdags för att benen kändes lite sega och hoppar över mina planerade 9 i kväll eftersom det känns som att det börjar svälla upp i halsen. Förkylningen har inte brutit ut än och jag hoppas att det försvinner så att jag kan springa årets första lopp på söndag (10 km, Köpenhamn).

Nu är det ju ”bara” ett träningslopp och hälsan går ju först och främst, men det hade varit trist att få börja året med en walk-over. I fjol blev det som bekant bara fem starter av tio planerade och jag hade verkligen hoppats att jag hade växt från det där och kan genomföra 10 lopp eller fler i år – i stället för att bli sjuk lagom till start. Men blir jag det så får jag i alla fall ännu mer träning på att hantera motgångar… Och jag är mycket hellre sjuk nu än den 13 mars (Rivieran) eller 16 april (Österlen).

I somras skrev jag ett inlägg om att man kanske skulle bli lite knasigare och passade samtidigt på att hylla personer som gör lite knasiga saker av sin träning. En som gjort det är ”Löpar-Janne”, som började det nya året med att springa 1 km på nyårsdagen.

Den andra januari sprang Janne 2 km, den tredje 3 km och den fjärde 4 km (antar att du börjar fatta konceptet?) och lyckades – med allt tyngre och värkande ben – greja sin träning 20 dagar i rad, i huvudsak inomhus på löpband, innan det blev för mycket.

Hans januarilöpning är en imponerande och helgjutet knasig insats – själv hade jag nog gett upp efter fem eller sex dagar, möjligen sju. Så jag får sikta på andra utmaningar istället – härnäst (efter Köpenhamn) gäller det att komma upp i 20 km på distanspasset!

RunTobyRun!

Uppdatering: feber, hosta och 38.6 grader – blir definitivt inget ”Marathontest” i morgon 🙁

4 reaktion på “Träna på motgångar

  1. Snälla! Nog finns det bland er som följer Thobias (= min sons) blogg någon som vet hur man på bästa sätt håller baciller och virus stången? Om svar ja: dela med er! Fast det är bra att han får träna på att möta motgångar. Är det inte då man växer? Det skulle aldrig falla mig in att börja löpträna men råd mot förkylning behöver också jag. Så att jag inte tvingas avstå från min pensionärsgympa.

  2. Hade jag haft svaret på hur man undviker att bli sjuk inför lopp hade jag gärna delat med mig, men man är som en enda stor bacillmagnet när det är lopp i sikte…

    Men hoppas det går bra i Köpenhamn nu ialllafall! Vitlök och ingefära!

    • Nej, det blir inget i morgon hosta, snuva och 38,6 är ingen hälsosam mix för att springa lopp. Får ta det lugnt ett tag 🙁

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

6 + tjugo =