Passerar Trelleborg på vägen till Monaco

Söderslätt 16

Den Långa Vägen Tillbaka – del 18:

Som granne till Trelleborgsbanan brukar vi skämta om att ingen tar tåget till Trelleborg utan att tåget går från Trelleborg – för trots allt är det nog vanligare att folk i byn åker till Malmö än till Trelleborg. Om inte annat för att Malmö har ett bättre fotbollslag…

Trelleborg är helt enkelt lillebror, har alltid varit det och kommer alltid att vara det. Men för 16 år sedan fick Trelleborgarna en gratischans att strö lite salt i såren på storebror, som drabbats av elände i klass med digerdöden, andra världskriget och Kockums-varvets nedläggning (nåja): för första och enda gången någonsin hade MFF spelat så dålig fotboll att de ramlat ur allsvenskan. Smarta Trelleborgare satte upp reklamaffischer med en avbildad vägskylt som förkunnade ”vägen till allsvenskan”: E6 mot Trelleborg.

Föga förvånande revs många av skyltarna ner…

För mig tar det bara en kvart att köra eller ta tåget till Trelleborg, men eftersom jag jobbar i Malmö så händer det väldigt sällan att jag åker söderut. Men i dag blev det av! Stärkt av februariutflykten, när jag tog tåget in till Malmö C för att springa tillbaka, bestämde jag mig för att göra om experimentet, fast åt andra hållet.

Sagt och gjort, 9:05 i morse hoppade jag på Pågatåget till Trelleborg. Väl utanför stationen rättade jag till mössan, tryckte igång runkeepern och gav mig av hemåt, först genom centrum och sedan upp över småvägarna till Västra Tommarp, Skegrie och Mellangrevie. Planen var att springa första milen på runt 52 minuter och sedan sänka tempot något – nu blev det en ofrivillig sänkning efter ungefär en mil eftersom jag sprang fel. I stället för att fortsätta förbi Skegrie råkade jag springa in i byn och fann mig så småningom framför kyrkan och en återvändsskylt.

Alternativet att gina ut över åkern och fortsätta på motorvägen kändes inte som någon bra idé – det vore ju dessutom både farligt och olagligt – så det var bara att vända och ta fram kartan för att försöka hitta rätt igen (karta är jättebra att ha med sig när man springer i okänd terräng eller på okända vägar, förvisso finns det en digital version även i runkeepern men om mobilen lägger av så är man ju rökt).

Vägen tillbaka gick längs en lång raksträcka i motvind och med ett lätt duggregn mitt i trynet, men efter några hundra meter hittade jag rätt väg och konstaterade att jag nog helt enkelt tagit miste på skyltar eftersom det stod skyltat mot en helt annan by än jag räknat med.

Andra milen gick långsammare, inte bara för att jag hade planerat en temposänkning utan även för att jag nu började springa mer eller mindre norrut och då fick större problem med motvind. Är ändå glad att jag tog småvägarna istället för närmaste vägen, 108:an/101:an eftersom den sträckan är mycket tråkigare och dessutom full av trafik som kör väldigt fort. På småvägarna mötte jag knappt en bil, däremot kunde jag följa några gladors jakt och höra lärkan drilla. Härligt! Hade det bara varit lite bättre sikt så hade jag säkert kunnat räkna till 20 kyrktorn längs vägen, nu blev det inte fullt så många.

På några ställen, nära Bodarp, syntes också hälsningar i asfalten till Team Rynkeby: TILL PARIS. Fick lust att stanna och skriva TILL MONACO i stället, men jag ska ju inte springa hela vägen. Rynkeby-hjältarna cyklar ju faktiskt hela sträckan. Strongt!

Nådde 20 km på 1.49:54, vilket innebar att jag äntligen klarat av februari månads träningsmål med sex sekunder tillgodo – visserligen tre veckor försenat men ändå… Tidsplanen fick trots allt lite stryk av förkylningen i förra månadsskiftet då jag tvingades hålla upp i två veckor.

Om en vecka är det allvar – då är det 23.8 km som gäller, kustvägen från Ventimiglia i Italien, via Menton och Cap Roquebrun Martin i Frankrike till målet i Monaco. Håll tummarna!

RunTobyRun!

Bilden: första uppförsbacken, efter cirka 6.5 km.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 × fyra =