Tågspring 3

I vintras ”firade” jag att vår by fått tågförbindelse med omvärlden genom att först ta tåget in till Malmö C och springa hem och sedan åka åt andra hållet, till Trelleborg och springa hem via småbyarna på Söderslätt. I dag blev det ett tredje ”tågspring” om 20 km i solen och blåsten.

Egentligen är det en alldeles utmärkt idé: ta tåget eller bussen eller fixa skjuts till en plats och spring hem. Den stora fördelen med att springa en sträcka istället för rundor är att det är svårare att kliva av i förtid om det börjar kännas tungt. För hem måste man ju, på något sätt, och orkar man inte springa är det bara att gå.

Nej, att ringa efter skjuts är fusk 🙂

I dag var det just en sån dag, då det hade varit skönt att kliva av i förtid men desto skönare att ha kämpat på ”ända in i kaklet”. Den stora boven var förstås motvinden, som jag hade i trynet i cirka 7 kilometer och som definitivt bidrog till att jag kände mig rätt trött. Men jag gjorde det, cirka 3 1/2 minut snabbare än när jag gjorde det första experimentet i februari.

16 tågtränng 2
Bild från i februari i år – första tågspringet

Dagens tvåmilarunda innebar också att jag nådde 100 mil under 2016 och det känns ju alltid lite speciellt. Det var inte rekordsnabbt men avsevärt snabbare än under fjolårets pisshöst då jag nådde 100 mil först den 20 december. Då blev det bara 106 mil totalt, klart under målet om 120 men så hade jag också 7+2 veckors förkylningar och en bortopererad gallblåsa att ”skylla på”.

RunTobyRun!

PS. Kanske kan verka självklart, men tål ändå att påpekas: jag rekommenderar inte någon som helst form av spring på trafikerade tågspår… Det är typ korkat… DS.

En reaktion på “Tågspring 3

  1. Håller med – att springa från A till B är ett bra sätt att säkra att rundan blir tillräckligt lång. Det sämsta man (åtminstone jag) kan göra är att springa en runda där man passerar hemmet precis när det börjar bli segt, då är det så jäkla lätt att tänka att det får duga och strunta i att fortsätta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

13 − nio =