”Flying lap” på Singapores F1-bana

Är i Singapore på semester och löparskorna har förstås sin givna plats i packningen – i dag blev det ett varv runt Singapores formel 1-bana i 32 graders värme. Puh!

Eftersom jag dagen till  ära hade min BUS-tröja på mig (Backyard Ultra Sydkusten) bestämde jag mig för att sträcka ut dagens runda till 6 706 meter – precis som på BUS – och kalla dagens övning för Backyard Ultra Singapore.

Ifall du redan nu undrar om inte 32 grader var i varmaste laget så kan jag säga att jodå, det var varmt… Stannade med jämna mellanrum för att ta fotopaus och dricka lite vatten. Och på vägen till och från banan, som ligger mitt i centrum, så blev det några extra stopp vid rödljusen då jag stannade klockan eftersom det ibland kan ta tre minuter innan det slår över till grön gubbe.

För den som inte är så intresserad av formel 1 och inte såg loppet på TV igår kan jag berätta att banan är drygt 5 kilometer lång och upplyst av drygt 1 700 lampor. Starten gick 20.10 lokal tid, då det är helt mörkt och körs med en mäktig bakgrund av upplysta skyskrapor och det 165 meter höga Singapore flyer. Helgen brukar dessutom alltid ramas in av konserter – årets line-up bestod bland annat av The Killers, Liam Gallagher (Oasis), Simply Red och Australiens eller rent av världens bästa ABBA-coverband, Bjorn Again.

Det var 29 grader varmt i går kväll, så svetten rann längs ryggraden då med… Men ändå inte lika varmt som dagens löprunda där jag hade i princip hela banan för mig själv, förutom några enstaka lastbilar och truckar som höll på att plocka ner avspärrningarna runt banan. Den enda biten jag inte kom åt att springa var längs start- och målrakan, där det rådde febril verksamhet. Men ändå, det blev en bra runda i värmen och jag tog mig runt på en rätt bra tid, långt under den timme som krävs för att få fortsätta springa ett varv till under ett Backyard Ultra.

Men idag var det aldrig aktuellt att springa ett varv till…

RunTobyRun!

Singapore är den enda F1-banan i världen som passerar två broar. Detta är den kortare av dem, precis innan den tvära inbromsningen till en tajt vänstersvöng och sedan full fart igen över nästa bro:

Och så ser den ut, början på bro 2.

Högsta hastighet som uppmättes i helgen var 322 km/h. På en bana som egentligen består av vanliga gator!

Hej, om ni tittar vänster nu så har de en flytande fotbollsplan. Coolt va?

Mindre än ett dygn efter loppet släpptes trafiken på igen, samtidigt som arrangörernas inhyrda entreprenörer gjorde sitt bästa för att börja plocka undan alla avspärrningar och säkerhetsanordningar.

På läktaren till höger, Stamford, satt jag under lördagens kval. 

Svåraste kurvan på banan – den tredje från slutet – i alla fall om man ser till träningspassen då flera förare, däribland världsmästarkandidaten Sebastian Vettel, var allt för heta på gasen och touchade i den bortre muren i utgången av kurvan. Där det lämpligt nog står ”on the limit” målat i asfalten.

Ännu större humor är det i Montreal, där så många kraschat i sista kurvan att sargen kallas för ”Mästarnas mur”. Den pryds, ironiskt nog, sedan många år av budskapet ”Välkommen till Quebec”…

Garmin missade att rita i första kilometern, men räknade i alla fall med tid och distans… Skumt!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 × 2 =