Toby tipsar 1: Backyard

”Hade tur att få möta morgonen ihop med en räv, en jättetjock fasan, lammungar, svanfamiljer, en grodsymfoni av rang och så naturligtvis vildkaninerna längs gång- och cykelvägen tillbaka ut mot Albäcksvallen. Alltid vildkaniner!”

Veckans tips: BACKYARD ULTRA

Inledningen ovan är från ett inlägg den 23 maj, efter en av mina träningsrundor runt BUS-banan i Trelleborg (Backyard Ultra Sydkusten).

En av fördelarna med den här banan – precis som den i Lomma – är ju att den är öppen året runt, bara att åka dit och träna när andan faller på. Fast ta med pannlampa om det börjar bli mörkt för på vissa delar av banan är det väldigt mörkt… Och även om du tänkt dig att springa själv, så kommer du garanterat inte att vara ensam. Du har ju naturen. Och kaninerna. Alltid kaninerna.

Har du precis anmält dig för att springa din första Backyard, ja då finns det all anledning i världen att träna lite extra – framför allt på att springa långsamt, gärna en minut långsammare än du brukar för att inte bränna krafter i onödan. Run-Walk-Run kan också vara en bra taktik för att orka fler varv, vilken variant som är smartast är förstås högst individuell men bra att testa i lugn och ro innan det är dags för första loppet.

Klart för start på BUS 2019. ”Vackraste varvet”, enligt arrangörs-Marcus (men det säger han om alla varv).

För några år sedan var Backyard fortfarande ett okänt fenomen i Sverige, men så kom den stora ”boomen” och numera lär det finnas ett 30-tal olika lopp i Sverige. Och jag förstår varför – det är en fantastiskt trevlig tävlingsform: social och ostressig samtidigt som det inte bara handlar om att springa utan även om att springa taktiskt för att tackla utmaningen på bästa sätt.

Det låter kanske inte så märkvärdigt att springa 6.7 kilometer på en timme, kvalificera sig till ytterligare ett varv, men tävlingen går inte ut på utan att springa ett varv utan att orka så många som möjligt och det är just detta som är kryddan på en Backyard: du tävlar framförallt mot dig själv (såvida du inte tillhör de där fyra-fem långkubbarna ”längst fram” som kan tänka sig att springa 25, 30 eller 35 timmar för att vinna). Klarade du sju varv förra gången? Ja, då är det givna målet att klara minst åtta?

Själv har jag på mina tre Backyardtävlingar bara mäktat med 14 varv – totalt – men att jag börjat försiktigt innebär å andra sidan att jag ökar chansen att ”slå personligt” nästa gång:

BUS Trelleborg 2018: 4 varv BLOGG
BUS Trelleborg 2019: 5 varv BLOGG
LBU Lomma 2020: 5 varv BLOGG

Målet nästa gång, som förhoppningsvis blir på BUS i Trelleborg i sommar (om det blir av, om jag får någon plats, om jag är i form…) blir således att lägga på minst ett varv så att den totala distansen blir 40.2 kilometer. Gärna 2 kilometer till, så det blir full maratondistans, men då är det fortfarande bara sex varv som räknas.

Oavsett känner jag, att om jag någon gång i livet ska klara av att springa 50 kilometer så är det just på en Backyard!

RunTobyRun!

PS. Just nu: vitt på marken i södra Skåne. Ska nu ge mig ut på promenad i rask takt och känna hur det känns i bakre lårmuskeln, strax ovanför knäet, som började protestera efter gårdagens pass på löpbandet. Annars var det kul att konstatera årsbästa på milen – redan nu!

BUS-varvet inleds med den berömda ”Gåbacken” – här tar alla det garanterat lugnt uppför..
Med Olof på BUS 2018.
Belöningen efter ett varv på BUS: high-five med arrangörs-Marcus.
LBU 2020: starten på sjätte varvet.
2020 var tyvärr vallen längs havet avstängd, vilket tvingade arrangörerna av LBU att ändra varvet något.
Habo fure – vackraste delen av LBU-banan i Lomma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

1 × 5 =