Mål

huvudstor4


På denna sida har jag samlat exempel på hur jag planerat långsiktigt. Det har exempelvis handlat om att komma tillbaka efter ett längre påtvingat uppehåll. Ibland är målet uppenbart (som när man ser skylten ovan) men ibland är det vägen dit som är den största resan!

Här hittar du:

  • DLVT (Den Långa Vägen Tillbaka, 2015-2016)
  • Milen och andra årsbästatider (2017-2019)
  • Mina ursprungliga mål och marorna (2012-2019)
  • Re:boot:2018 (2017-2018)
  • Run-Walk-Run (2016+2018)
  • Speedwalking (2016)

DLVT (Den Långa Vägen Tillbaka) (13/10 2015-13/3 2016)

Efter sju veckors träningsuppehåll på grund av hosta kändes formen sämre än sämst, så jag lade jag upp ett långsiktigt program för att komma i form igen till ett lopp på riverian (23.8 km). Hur det gick? Läs mer HÄR


Milen och andra årsbästatider 2017-2019:

Under 50 minuter – igen (2017)
Drömmen om en comeback (2018)
Nya mål (2019)

I början av 2017 konstaterade jag att det är något speciellt med att springa 10 km (läs mer om varför i det populära inlägget milens magi). Samtidigt insåg jag att det var nästan 1 1/2 år sedan jag var under 50 minuter på milen. 2018 gick jag in i med helt andra förutsättningar, hänvisad till monoton rehabträning så att springa snabbare än 2017 kändes inte bara avlägset utan snudd på omöjligt. 2019 blev återigen ett år med helt nya förutsättningar och – egentligen – sikte på strapats snarare än att springa snabbt. Hur gick det? Läs mer HÄR


Mina ursprungliga mål & marorna

När jag började springa igen 2012, efter 16 års uppehåll, hade jag inga direkta mål och tittade heller inte på klockan när jag var ute och tränade. Jag började med att springa 3 km och ökade sedan på gradvis för att inte överbelasta benhinnor och knän. Någon mara hade jag givetvis ingen tanke på… Läs mer HÄR


Re:boot:2018

Kom hem från halvmaran i Kanada (september 2017) med ont i ena knät. Bestämde mig för att vila helt och hållet ett par veckor och när detta inte hjälpte fick jag boka tid hos Medicinmannen, som snabbt ringade in problemet: ett överansträngt ledband. Insåg att det bästa nog vore att ta det lugnt året ut och sakta men säkert försöka komma tillbaka i form till Liverpool den 20 maj 2018. Först såg det lovande ut, sedan drabbades jag av ett bakslag – tillbaka på ruta 1… För att se inläggen; klicka i taggmolnet på ”Re:boot:2018”.


Run-Walk-Run (2016+2018)

Under 2016 tog jag upp Run-Walk-Run på träning för att testa mig fram och se om det kunde vara värt att testa i skarpt läge på Helsingborg marathon, men när det kom till kritan valde jag att springa. Under vintern 2018 tog jag upp RWR igen under min rehab och bestämde mig sedan för att pröva upplägget på Lund runt i november, 27.7 km. Hur det gick? Läs mer HÄR


Speedwalking (2016)

Har alltid tyckt att gång varit en osedvanligt tråkig träningsform eftersom det känns som att man står stilla och aldrig kommer fram till mål. Men i augusti 2016 bestämde jag mig för att försöka hinna med en rask promenad i veckan eller cirka 120 km fram till nyår för att få bonusmotion de dagar kroppen kändes för seg för att springa. Och upptäckte plötsligt att det var roligare än jag trott. Hur det gick? Läs mer HÄR