Mål

På denna sida har jag samlat exempel på hur jag planerat långsiktigt. Det har exempelvis handlat om att komma tillbaka efter ett längre påtvingat uppehåll. Ibland är målet uppenbart (som när man ser skylten nedan) men ibland är det vägen dit som är den största resan!

Här hittar du:

  • Re:boot:2018 (2017-2018)
  • Under 50 minuter – igen (2017)
  • Speedwalking (2016)
  • Run-Walk-Run (2016)
  • DLVT (Den Långa Vägen Tillbaka, 2015-2016)
  • Mina ursprungliga mål och marorna (2012-2016)

huvudstor4

Re:boot:2018
Kom hem från halvmaran i Kanada (september 2017) med ont i ena knät. Bestämde mig för att vila helt och hållet ett par veckor och när detta inte hjälpte fick jag boka tid hos Medicinmannen, som snabbt ringade in problemet: ett överansträngt ledband. Insåg att det bästa nog vore att ta det lugnt året ut och sakta men säkert försöka komma tillbaka i form till Liverpool den 20 maj 2018. Först såg det lovande ut, sedan drabbades jag av ett bakslag – tillbaka på ruta 1…

För att se inläggen; klicka i taggmolnet på ”Re:boot:2018”.


Under 50 minuter – igen (2017)

I början av 2017 konstaterade jag att det är något speciellt med att springa 10 km (läs mer om varför i det populära inlägget milens magi). Samtidigt insåg jag att det var nästan 1 1/2 år sedan jag var under 50 minuter på milen – men det ska det förhoppningsvis bli ändring på under året när jag satsar mer på snabbhet än uthållighet.

Hur gick det? Läs mer HÄR


Speedwalking (2016)

Har alltid tyckt att gång varit en osedvanligt tråkig träningsform eftersom det känns som att man står stilla och aldrig kommer fram till mål. Men i augusti 2016 bestämde jag mig för att försöka hinna med en rask promenad i veckan eller cirka 120 km fram till nyår för att få bonusmotion de dagar kroppen kändes för seg för att springa.

Hur det gick? Läs mer HÄR


Run-Walk-Run (2016)

Under 2016 siktade jag på två marathonlopp, i Köpenhamn (22/5) och Helsingborg (3/9) och planen var att springa det första och sedan pröva run-walk-run i det andra för att se hur teorin fungerar i praktiken.

Hur det gick? Läs mer HÄR


DLVT (Den Långa Vägen Tillbaka) (13/10 2015-13/3 2016)

Efter sju veckors träningsuppehåll på grund av hosta lade jag upp ett långsiktigt program för att på fem månader komma i form till Classique des Riviera (Ventimiglia-Menton-Monaco, totalt 23.8 km).

Hur det gick? Läs mer HÄR


Mitt ursprungliga mål & marorna

När jag började springa igen 2012, efter 16 års uppehåll, hade jag inga direkta mål och tittade heller inte på klockan när jag var ute och tränade. Jag började med att springa 3 km och ökade sedan på gradvis för att inte överbelasta benhinnor och knän. Någon mara hade jag givetvis ingen tanke på…

Läs mer HÄR

RunTobyRun!