DLVT 2015-2016

RIV5

Den Långa Vägen Tillbaka (DLVT, 2015-2016)
13/10 2015-13/3 2016

Efter sju veckors träningsuppehåll på grund av hosta lade jag upp ett långsiktigt program för att på fem månader komma i form till Classique des Riviera (Ventimiglia-Menton-Monaco, totalt 23.8 km).

Skrev en längre sammanfattning av DLVT lagom till ”ettårsdagen” som du hittar genom att följa den HÄR länken. Nedan följer ”kortversionen”:

När jag väl kom igång dröjde det inte länge förrän jag drabbades av ytterligare en förkylning och några veckor senare (26/11) fick jag lägga mig på operationsbordet för att plocka bort min gallblåsa. Och i slutet av januari var det dags för ytterligare en omgång sjuka som innebar att jag missade ett lopp och ytterligare 3-4 mils träning och som innebar att jag fick se över planeringen – igen – annars hade jag varit tvungen att ge mig ut på ett långpass (20 km) direkt efter sjuksängen och det är ju inte så smart.

monaco 29
Målet med fem månaders träning: Monaco.

Så det har inte gått smärtfritt. Men… i stort sett har det gått bra. Jag trappade sakta men säkert upp träningen men undvek att springa ”för fort”. Som delmål bestämde jag mig för att varje månad klara av en viss sträcka i mitt tänkta racetempo på rivieran, 5:30/km.

Efter framgången på nyår, då jag sprang Nytårslöbet oväntat snabbt, reviderade jag  delmål 5-7 (som jag räknade med att kunna springa snabbare än 5:30) men fick sedan revidera dem igen efter ytterligare ett tvåveckorsuppehåll. Delmålen i sig betyder ju egentligen ingenting för slutmålet, att springa från Ventimiglia till Monaco, men klarade delmål betyder betydligt större chans att klara huvuduppgiften.

Och när det gäller denna Classique des Riviera/Riviera Classic har jag sänkt tidsmålet med 11 minuter – till 5:58/km. Har studerat banprofilen noga och är lite osäker på hur mycket ork de båda 100-metersbackarna kommer att kosta. Maxtiden är bara 2:45 (6:58/km), vilket är tajtare än på de flesta halvmaror.

  • Mål 1: 6.7 km senast den 13/11. Klarat 18/10 (5:24)
  • Mål 2: 11 km senast den 13/12. Klarat 13/11 (5:19) och igen (efter operation) 13/12 (5:20)
  • Mål 3: 10 km NYTÅRSLÖB. Klarat 31/12 (5:04)
  • Mål 4: 15 km senast den 13/1.  Klarat 9/1 (5:14)
  • Mål 5: 10 km TRÄNINGSLOPP 31/1. (5:00 = 50.00)   Ej klarat (Ställde inte upp på grund av sjukdom).
  • Mål 6: 20 km senast den 13/2 (5:30). Ej klarat (klarade sträckan men inte tidsmålet efter två veckors sjukuppehåll, tidsmålet klarades av först den 5/3).
  • Mål 7: 15 km MARATHONTEST 2, Köpenhamn (5:30). Klarat 28/2 (5:07)
  • Mål 8: 23.8 km CLASSIQUE DES RIVIERA 13/3 (5:58 = 2:22:22). Klarat (5:22)

Träningsmässigt innebar det att jag sprang följande mängder (normal målsättning = 10 pass och minst 100 km/månad). Det är i minsta laget för att springa marathon men bör räcka till Monaco – i alla fall om jag får vara frisk i februari och början av mars och träna så mycket som jag planerat och inte minst: få in några viktiga långpass.

  • September: 0 pass, 0 km, 0.0 km/snitt
  • Oktober: 7 pass, 46.6 km, 6.7 km/snitt
  • November: 5 pass, 50.1 km, 10.0 km/snitt
  • December: 14 pass, 118.8 km, 8.5 km/snitt
  • Januari: 9 pass, 91.6 km, 10.2 km/snitt
  • Februari: 10 pass, 114.9 km, 11.5 km/snitt
  • Mars: 10 pass, 117.7 km, 11.8 km/snitt

Hela resan – Den Långa Vägen Tillbaka – kan du följa genom att klicka på taggen DLVT på startsidan!